Kuntalaistutkimus 2024: Kuntapalvelut kuntalaisten arvioitavana
Kuntaliiton Kuntalaistutkimus 2024 paljastaa, että suomalaiset ovat pääosin tyytyväisiä kunnallisiin palveluihin. Kunnallisia palveluja käyttäneet pitävät palveluja ovat arvioineet palvelujen hoitoa ja saavutettavuutta lähes poikkeuksetta selvästi myönteisemmin kuin ne, joilta puuttuu omakohtaista kokemusta kuntapalvelujen käytöstä.
Myös Pielavedellä palveluihin ollaan pääosin tyytyväisiä, mutta myös kehitettävää löytyy. Kuntalaistutkimuksen muihin tutkimuskuntiin verrattuna Pielavedellä suhtaudutaan kuntapalveluihin keskimääräistä kriittisemmin, vaikka niihin ollaankin pääosin tyytyväisiä.
Pielavedellä tyytyväisimpiä ollaan kirjastoon, lukioon ja kansalaisopistoon
Tuoreesta Kuntalaistutkimuksesta käy ilmi, että kuntalaiset arvostavat erityisesti kirjastopalveluja, joka on paitsi selvästi yleisimmin käytetty myös parhaan tyytyväisyys- sekä saatavuus- ja saavutettavuusarvion saanut kunnallinen palvelu. Myös Pielavedellä kyselyyn vastanneet ovat tyytyväisimpiä kirjastopalveluihin ja kirjastopalvelut koetaan myös parhaiten saatavimpana palveluna.
Pielavedellä kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluihin ollaan yleisestikin tyytyväisimpiä.
Kuntapalvelut, joihin ollaan tyytyväisimpiä Pielavedellä:
1. Kirjastopalvelut
2. Lukiokoulutus
3. Kansalaisopisto
4. Liikuntapalvelut
5. Perusopetus, luokat 1–6
Tyytyväisyys palveluihin näkyy myös suoraan palveluiden käyttäjiltä kerätystä palautteesta. Kansalaisopiston syksyn 2024 kursseille osallistuneiden antamissa kurssipalautteissa syksyn kurssien yleisarvosanan keskiarvo oli 4,73. (Asteikolla 1–5, jossa 5 on paras arvosana.)
Pielaveden lukiokoulutus on todistetusti laadukasta ja Pielaveden lukio sijoittui STT:n syksyn lukiovertailussa jälleen loistavasti ollen Pohjois-Savon kolmanneksi paras lukio. STT:n lukiovertailussa opiskelijoiden lähtötaso otetaan huomioon vertaamalla lukioiden yo-kirjoitusten tuloksia siihen, millaisilla keskimääräisillä peruskoulun päättötodistuksilla kunkin lukion opiskelijat kolme vuotta sitten opintonsa aloittivat. Näin saadaan paremmin esiin se, millainen vaikutus lukiolla on oppimistuloksiin. Pelkkiä yo-tuloksia vertailemalla kärkeen nousisi lähinnä lukioita, joihin tulee jo valmiiksi taitavia opiskelijoita korkeilla keskiarvoilla.
Laadukas koulutus näkyi myös viimeisimmissä, vuoden 2022 PISA-tuloksissa. Pielaveden yhtenäiskoulu kuului matematiikan, lukutaidon ja luonnontieteiden osalta kansalliseen ylimpään neljännekseen. Kuntalaistutkimuksen tyytyväisyyttä mittaavissa tuloksissa perusopetukseen luokilla 7–9 oltiin 7. tyytyväisimpiä.
Pielavedellä Kuntalaistutkimukseen vastanneet olivat melko tyytyväisiä myös rakennusvalvontaan ja rakennusvalvonta oli 11. palvelu tyytyväisyyttä mitattaessa. Kuntalaistutkimuksen lisäksi rakennusvalvonnan asiakkaiden tyytyväisyydestä on saatavilla tietoa FCG:n toteuttamasta asiakastyytyväisyyskyselystä. Vuoden 2024 lokakuussa toteutetussa rakennusvalvonnan asiakastyytyväisyyskyselyssä Pielaveden tulokset olivat kauttaaltaan vertailukuntien keskiarvoa paremmat. Ystävällisyys ja loppukatselmuksen sujuvuus olivat arvioiltaan lähes täydelliset (4,9/5).
Joukkoliikenne, ammatillinen koulutus ja teiden hoito kritiikin kohteena
Kriittisimmin Pielaveden vastaajat arvioivat joukkoliikennepalveluita, ammatillista koulutusta sekä teiden ja katujen hoitoa.
Kuntapalvelut, joihin ollaan vähiten tyytyväisiä Pielavedellä:
1. Joukkoliikennepalvelut
2. Ammatillinen koulutus
3. Teiden ja katujen hoito
Kuntaliiton mukaan teiden ja katujen hoito on tyypillinen vahvoja mielipiteitä ja tyytymättömyyttä kuntalaisten keskuudessa aiheuttava palvelu. Se nousee eniten tyytymättömyyttä herättäviin palveluihin kaikenkokoisissa kunnissa ja kaikenikäisten kuntalaisten keskuudessa vuodesta toiseen.
Tyytymättömyys palveluihin näkyy myös kyselyyn vastanneiden arvioissa palveluiden saatavuudessa. Pielavedellä kyselyyn vastanneet ovat antaneet heikoimman arvion joukkoliikennepalveluille myös saatavuudessa ja/tai saavutettavuudessa.
Käyttäjäkokemukset nostavat tyytyväisyyttä kunnan tarjoamiin palveluihin
Kuntaliiton mukaan kuntapalveluja käyttäneet arvioivat palvelujen laatua ja saavutettavuutta huomattavasti myönteisemmin kuin ne, joilla ei ole omakohtaista kokemusta. Tämä korostaa käyttäjäkokemuksen merkitystä kuntalaisten palveluarvioissa.
”Otamme Kuntalaistutkimuksesta saadut tulokset vakavasti. Seuraavaksi haluamme selvittää erityisesti palveluiden käyttäjien kanssa tarkemmin heidän kokemuksiaan kunnan tarjoamista palveluista, kuten kansalaisopiston ja rakennusvalvonnan osalta on jo tehty. Näin voimme tarjota tarvetta vastaavia kuntapalveluita myös jatkossa”, kertoo kunnanjohtaja Johanna Viita.
Kuntalaiskyselyssä myös Pielaveden vastausten joukossa on mitä todennäköisimmin vastauksia myös niiltä, joilla ei ole kaikista kysytyistä palveluista omakohtaista kokemusta.
Tyytyväisyyden ja käyttöasteen vaihteluista huolimatta kaikki kuntalaisryhmät yksilöominaisuuksista riippumatta ovat varsin tyytyväisiä tarkasteltuihin kuntapalveluihin.
Kuntalaistutkimus pähkinänkuoressa
Tiedot käyvät ilmi Kuntaliiton Kuntalaistutkimus 2024 -kyselystä, johon vastasi touko-kesäkuussa noin 10 500 suomalaista. Kyselytutkimus on toteutettu osana Kuntaliiton Erilaistuva KuntaSuomi 2025 -tutkimusohjelmaa ja siinä on mukana 46 erikokoista ja erityyppistä kuntaa eri puolilta Suomea.
Pielavedellä Kuntalaistutkimuksen kyselyn sai 350 Digi- ja väestötietoviraston satunnaisotoksella valittua yli 18-vuotiasta kuntalaista ja kyselyyn vastasi Pielavedeltä 124 henkilöä.
Kuntalaistutkimuksen osajulkistuksia tehdään aina huhtikuussa 2025 pidettäviin kuntavaaleihin saakka. Kuntaliitto on toteuttanut vastaavanlaisia laajoja kuntalaiskyselyitä aina vuodesta 1996 alkaen. Lisätietoja tutkimuksesta ja sen tuloksista on saatavilla Kuntaliiton verkkosivuilta: www.kuntaliitto.fi/kuntalaistutkimus2024(siirryt toiseen palveluun)