Siirry sisältöön

Traficomin sivuilla ohjeita ja yhteydenottolomake puhelin- ja laajakaistaliittymän toimivuus- ja saatavuusongelmissa

Uutinen
16.10.2024
Mobiiliverkkojen kuuluvuuden heikentymisestä on keskusteltu kuluneen syksyn aikana Pielavedellä. Aihe nostettiin esiin myös Pohjois-Savon kuntajohtajien ja liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen tapaamisessa. Ministeri kehotti ilmoittamaan mobiiliverkkojen kuuluvuuden häiriöistä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, jotta häiriöt saadaan tietoon myös ministeriöön.

Kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada tietyt kohtuuhintaiset ja toimivat viestinnän peruspalvelut eli yleispalvelut kotiinsa tai yrityksen toimipisteeseen. Yleispalvelulla tarkoitetaan esimerkiksi kiinteää tai langatonta puhelinliittymää ja viiden megan perustason laajakaistaliittymää. Lue lisää oikeudesta viestinnän peruspalveluihin Traficomin verkkosivuilta(siirryt toiseen palveluun)

Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on koonnut verkkosivuilleen ohjeita ja neuvoja erilaisiin puhelimiin ja verkkoyhteyksiin liittyviin ongelmatilanteisiin: Ohjeita puhelin- ja laajakaistaliittymän toimivuus- ja saatavuusongelmissa | Traficom(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

Mitä teen, jos matkapuhelinverkko tai tietoliikenneverkko ei toimi?

Matkapuhelinverkkojen ja muiden tietoverkkojen toimintahäiriöissä ensisijainen reklamoinnin kohde on aina palvelun tarjoaja, joilla on velvollisuus raportoida toimintahäiriöistä ja palautteesta Traficomille.

Matkaviestinverkon kuuluvuus riippuu tukiasemien sijainnista ja tiheydestä alueella. Kuuluvuuden voit tarkistaa operaattorisi nettisivuilta löytyvästä kuuluvuuskartasta. Operaattoreilla ei ole velvoitetta rakentaa kattavaa peittoaluetta, mutta operaattorille kannattaa kuitenkin kertoa kuuluvuusongelmista.

Kuuluvuutta voi parantaa myös itse, tutustu ohjeeseen kuuluvuuden parantamiseksi Traficomin verkkosivuilta: Ohjeita matkaviestinverkon kuuluvuuden parantamiseksi(siirryt toiseen palveluun)

Jos liittymän toiminta ei vastaa sitä, mitä olet sopinut operaattorisi kanssa, voi kyseessä olla viestintäpalvelun virheestä. Traficom ei käsittele operaattorin ja asiakkaan välistä sopimussuhdetta tai korvausta koskevia asioita. Kuluttajaneuvonta(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) voi auttaa, jos et pääse yhteisymmärrykseen operaattorisi kanssa.

Yhteydenottolomakkeet Traficomiin

Huonosti toimivista yhteyksistä voi raportoida Traficomille suoraan viraston verkkosivuilta löytyvien yhteydenottolomakkeiden kautta.