Oppimisen tukeminen
Oppilaan oppimisvaikeuksia pyritään ennaltaehkäisemään ja tunnistamaan ne mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Tukitoimien onnistuminen edellyttää yhteistyötä huoltajan ja koulun välillä. Tukitoimien suunnittelu on tarvittaessa moniammatillista.
Yleinen tuki
Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä.
Tehostettu tuki
Mikäli oppilas tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea, hänen tukitoimiaan tehostetaan. Oppilaalle tehdään pedagoginen arvio ja tehostettuun tukeen siirtymisen jälkeen oppimissuunnitelma, johon kirjataan mm. oppilaan tarvitsema tuki ja sen järjestäminen.
Erityinen tuki
Mikäli oppilas tarvitsee säännöllistä ja vahvaa tukea järjestetään erityistä tukea. Ennen erityiseen tukeen siirtymistä oppilaalle laaditaan pedagoginen selvitys tuen tarpeesta. Tämän jälkeen erityisestä tuesta tehdään hallinnollinen päätös. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Tässä määritellään kuinka opetus ja tuki käytännössä järjestetään.
Pidennetty oppivelvollisuus
Oppilaalle tehdään erityisen tuen päätös sekä päätös pidennetystä oppivelvollisuudesta. Päätöksen perusteluna tulee olla psykologinen tai lääketieteellinen lausunto, pedagogista selvitystä varten.
Pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvat vaikeasti vammaiset lapset. Tällaisia voivat olla esim. näkö- ja kuulovammaiset sekä muuton ruumiillisesti tai henkisesti vaikeasti vammaiset tai kehityksessään viivästyneet lapset. Myös vaikea sairaus voi olla syynä pidennettyyn oppivelvollisuuteen.
Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien oppilaiden opetus järjestetään pääsääntöisesti seuraavasti:
- Lapsi aloittaa oppivelvollisuutta edeltävässä esiopetuksessa sinä vuonna, kun hän täyttää viisi vuotta, jatkaa vuoden oppivelvollisuuden suorittamiseen kuuluvassa esiopetuksessa ja aloittaa tämän jälkeen perusopetuksen.
- Lapsi aloittaa pidennettyyn oppivelvollisuuteen kuuluvan esiopetuksen sinä vuonna, kun hän täyttää kuusi vuotta ja opiskelee esiopetuksessa yhden vuoden, minkä jälkeen hän aloittaa perusopetuksen.
- Lapsi aloittaa pidennettyyn oppivelvollisuuteen kuuluvan esiopetuksen sinä vuonna, kun hän täyttää kuusi vuotta ja opiskelee esiopetuksessa kaksi vuotta. Tällöin lapsi aloittaa perusopetuksen vuotta säädettyä myöhemmin eli sinä vuonna kun hän täyttä 8 vuotta. Perusopetuksen myöhemmästä aloittamisesta on tehtävä erillinen hallintopäätös.
Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevalle, erityistä tukea saavalle lapselle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).